אסטרטגיית שיווק – תמחור
תמחור הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בהגדרת אסטרטגיית שיווק כאשר אנו בוחרים ומגדירים תמחור חשוב לוודא כי הוא תומך באסטרטגיית השיווק של העסק שלנו. הכוונה בתמחור היא כיצד אנו בעצם נתמחר את המוצר או השרות אותו אנו מציעים.
כאשר אנו באים להגדיר את אסטרטגיית התמחור אנו צריכים לשים לב ל3 מאפיינים:
תצורת התשלום – הכוונה היא כיצד משלמים הלקוחות, מזומן/אשראי, תשלומים/חד פעמי, אפשרות תשלום על רכיבים מהמוצר או השרות/אפשרות תשלום רק על מוצר אחד שלם ועוד פרמטרים נוספים. בסופו של דבר תצורת התשלום מדברת על היבטים טכניים בעיקרם ולא מתיחסת לנושא המחיר עצמו.
התאמת תשלום – הכוונה היא לקביעת התקבול על כל פריט/שרות שנבחר, התאמה זו נקבעת על פי הגורמים הבאים:
תוכנית עסקית – היחס בין כמות הפרטים שצריך למכור לנקודת הזמן בה צריך להגיע לאיזון תפעולי ו/או רווח עסקי
מיצוב שיווקי – התאמת המחיר לאסטרטגיה השיווקית הכללית וכלל מרכיביה כגון המקום, האריזה, המסר השיווקי וכמובן המיצוב הנבחר.
הסביבה השיווקית – התאמה של מחיר המוצר לסביבה העסקית/שיווקית בה הוא נמצא כגון רמת המחירים של המוצר, חדשנותו,קהל היעד וכדומה.
כמובן שהגדרות אלו הינן כלליות ויש גורמים נוספים רלווטיים בהתיחסות לתמחור בתוך אסטרטגיית השיווק, אך חשוב להבין את המורכבות ורמת הפרטים אשר יש לתת להם את הדעת.
בסרטון שלהלן ניתן הסבר מקוצר וממצה על אסטרגיית תמחור וכיצד הוא תומך באסטרטגיית השיווק הכללית של הפירמה או העסק.