שיווק העסק – למה להפוך את העסק לדיגיטאלי
שיווק העסק הוא חלק רגיש ומשמעותי בפעילות של כל עסק, האם כדאי לבצע שינוי ולהטמיע תהליכי שיווק דיגטאלי בעסק, האם מומלץ לפתוח חנות אינטרנטית, מה היתרונות והחסרונות של העולם הדיגיטאלי? במידה ועדיין לא הכנסתם שינויים טכנולוגים בכל הקשור לתהליכי השיווק, שירות ומכירה אתם כנראה עומדים מאחור ובטח מרגישים זאת בפעיליות עסקית כאלו ואחרות, במידה והנכם לא מנהלים עסק שפעילות הליבה שלו היא אינטרנטית כנראה שעד לפני מספר שנים טכנולוגיה אינטרנטית ככלל ושיווק דיגיטאלי בפרט היו מבחינתכם דברים זרים, במידה והייתם מעורבים בוצעה השקעה כזו או אחרת בהקמת אתר אינטרנט,פרסום בעזרת מיילים או SMSים אך השינויים והקדמה שחלה בעולם השיווק בשנים האחרונות כלל ובניו מדיה בפרט מחייבים כל עסק להפוך את העסק לדיגיטאלי גם בהקשר השיווקי.
הכוונה בהפיכת העסק לדיגיטאלי היא יצירת נוכות עסקית ופעילות עסקית במרחב הדיגיטאלי, הנגשת העסק, מוצריו שרותיו,הגברת היכולת ליצור קשר עם לקוחות ויצירת הקשר של הלקוחות עם העסק. בעולם הפיזי, החלק החשוב הוא בחירת לוקיישן עם תנועה גדולה של לקחות, בעולם הדיגיטאלי עיקר הפעילות היא פרסומית לכדי יצירת תנועה של לקוחות רלוונטים.
את עיקר המהפכה יצרו מכשירי הסמארטפון אשר מאפשרים גישה לאינטרנט בכל מצב, החסם הגדול ביותר בעולם הצריכה נעלם והוא הצורך "להקים" את הלקוח, להביא אותו ""לחנות" או אף "להושיב" אותו מול המחשב, היום צריכת מידע נעשת בשרותים, ברמזור האדום, לפני ישיבה או בהמתנה בתור לרופא ולראייה המסחר האלקטרוני בישראל הכפיל עצמו בארבע השנים האחרונות וחצה את רף 8 מיליארד שקל לשנה.
מגמה זו של גידול בפעילות העסקית דרך המדיה הדיגיטאלית תלך ותגבר ככל שעסקים ידעו להכיר ולנצל את יתרונותיה,ולהזהר מהחסרונות של הפיכת העסק לדיגיטאלי לצורך כך נפרט בקצרה את היתרונות והחסרונות העקריים של מהלך מעין זה:
חסרונות בכניסה לשיווק דיגיטאלי
- השקעה חד פעמית גדולה והוצאה כספית שוטפת – על מנת להכנס "למשחק" של עסק דיגיטאלי יש להקים את הזירות הדיגיטאליות וכלי העבודה, אם בסביבה הרגילה מספיק שמשקיעים בשלט פרסומת או פלאייר כזה או אחר בזירה הדיגיטאלית לרב יש להקים את הסביבה בה פועלות פרסומות אלו. ההשקעה הינה של זמן תשומת לב וכסף כאשר מדובר על הקמת אתר עדכני (בעיקר רספונסיבי) , פרופיל רלוונטי ברשתות החברתיות, אפליקציה עם צריך ועוד.
- תחזוקה תמידית ומתן מענה – החשיפה ללקוחות הינה דבר טוב אך גם דורש מענה וזמינות, מדיה זו בהיותה זמינה דורשת מבעל העסק להיות זמין ולתת מענה ללקוחות, ברמה היותר רחבה, אתר לא עדכני או דף אוהדים לא פעיל מראה על עסק לא פעיל, בדיוק כמו שלקוחות ייטו לא להכנס לחנות ריקה ולבדוק חנות עם לקוחות כך הגולשים/לקוחות מתנהגים בסביבה הדיגיטלית והיתרון הוא לעסקים אשר פעילים בזירה הדיגיטלית ומראים נוכחות ועדכון.
- ריבוי בעלי מקצוע – תחזוקה ופעילות בזירה הדיגיטלית נצמאת בשינוי מתמיד ודורשת הבנה ועדכניות של בעלי המקצוע, קשה כיום לאתר בעל מקצוע אחד אשר יצליח לתת מענה מקצועי לכל הדרישות בתחום זה לכן זה הכרחי לעבוד עם ספקים חיצוניים, ולא מעט סוגים :גרפיקאים,אנימטורים, כותבי תוכן, מקדמי אתרים, מפתחי אפליקציות, מנהלי קמפיינים, אנימאטורים ומפתחי אתרים, כל זאת בתוספת לתחומים שנדרשים כגון צלמים, ווידאו ועוד. ניהול והבנה בעולמות התוכן של כל הספקים אלו הינה אחד הגורמים המרתיעים בעלי עסקים לקפוץ למים ולהפוך את העסק לדיגיטאלי.
- שיווק הוא נושא מורכב – למרות שנראה דיי אינטיאוטיבי קשה מאוד לצפות התנהגות של אנשים ככלל ושל גולשים בפרט, כיום כאשר כל פעולה במדיה הדיגיטאלית ניתנת לפירוש, מעקב, ניתור וניתוח, ליכולת ההבנה של מה עושים, איך בונים אסטרטגית שיווק דיגיטאלית וכיצד יודעים אם היא עובדת טוב יש חשיבות מכרעת ויתרון לבעל העסק אשר מישמה נכון. בהסתמך על הנקודה הקודמת של ריבוי בעלי מקצוע, הדרישה לניהול רציף והשקעה חד פעמית יחסית גבוהה נדרשים היום גם בעלי עסקים להעסיק או להתיעץ עם יועצים או חברות אשר מתמחות בחיבור בין שיווק ליישומו ולו מכיוון שעיקר בעלי המקצוע העוסקים בתחום מגיעים מתחומים טכניים וללא רקע שיווקי מתודולוגי.
יתרונות בכניסה לשיווק דיגיטאלי
- יכולת מדידה – אחד היתרונות הגדולים של שיווק דיגיטאלי הוא יכולת המדידה והבקרה, בעוד שבשיווק המסורתי קשה לקשר בין פעילות שיווקית כל שהיא לתרומה הישירה שלה לעסק, בעולם הדיגיטלי ניתן לקשר ולחבר את המדידה לפרמטרים שיווקים אשר בעבר היו תיאורטים בלבד, כגון רמות חשיפה (כמות פעמים,משך זמן…), רמת מעורבות, תגובה לפרסום, העדפות לקוחות ועוד.
- גמישות – גמישות המדיה הדיגטלית הינה רחבה ביותר ובאה לכדי ביטוי במספר מישורים:
- כסף – יכולת לשלוט בתקציבי הפרסום, לעצור להפסיק או להגדיל קמפיינים ופעילויות לעיתים ברמה מיידית של שניות.
- יעד ומסרים – יכולת שליטה עדכון ושינוי של מסרים או פניה לקהלי יעד, שלא כמו במדיה המסורתית לאחר שהודפסה מודעה ועברה לעיתון כבר אין מה לעשות, במדיה הדיגיטאלית ניתן לתקן טעויות ברמה המיידית
- אפקטיביות – בחינת אפקטיביות ושינוי תוך כדי קמפיינים על ידי מדידה וביצוע מבחני A/B TEST.
- יכולת תקשור והעברת מסרים – במדיה הדיגיטלית ניתן ליצור קשר ישיר עם הלקוחות ללא גורמים מתווכים, מתן מענה ישירות ללקוח וקבלת מידע מהלקוח לגבי השקות והמוצרים.
- הגדלת נגישות ומגע עם לקוח – הגדלת נגישות הינה דבר ברור כחיובי, אך חזק יותר מכך הוא הגדלת המגע או "החיכוך" עם הלקוח, המגע וחיכוך זה יוצרים ידע רגש ואינטראקציה חשוב מאוד הן ללקוח והן לבעל העסק בלמידת לקוחותיו, הבנת צרכיהם וטיפול בבקשותיהם.
- מיקוד – פרסום בעולם הדיגיטאלי מאפשר הגדרת קהלי יעד ופילוחים אשר בעבר היו קיימים רק בעולם התיאורטי כגון פילוחים דמוגרפים או פנייה ללחות בעת שהם מחפשים או צריכים מוצרים אשר העסק מציע.
- יחסי המרה גבוהים – פרוש יחסי המרה הוא רמת האפקטיביות של הפעולה השיווקית שאנו עושים, ביחס לרמת החשיפות השיווק האינטרנטי מייצר אחוזים גבוהים יותר של קרוב הלקוח לכדי רכישה או ביצוע רכישה בפועל מאשר כל כלי שיווקי אחר.
- העסק עובד כשאתה לא – לכל עסק אשר העביר פעילות עסקית גם לזירה האינטרנטית אחד היתרונות הגדולים הוא האפשרות להרוויח כסף גם בזמנים אשר העסק "לא עובד" כמו בלילה או בחופשים. זירות המסחר האינטרנטיות פעילות 24/7, מאפשרות ללקוחת לבצע רכישה כשלהם נוח ולבעל העסק את האפשרות לנוח ללא פגיעה בפעילות העסקית.