שיווק באינטרנט – יתרונות וחסרונות.
שיווק באינטרנט הפך בשנים האחרונות מאפיק נוסף של פרסום לאחר האפיקים המרכזיים כמעט של כל בית עסק. הסיבות לכך הן רבות ורובן טובות, גידול תקציבי השיווק באינטורנט עזרו לשוק זה להתפתח ולהיות מקצועי יותר, השאלה הגדולה היא האם זהו טרנד, האם שיווק באינטרנט יותר טוב משיווק ופרסום מסורתי? ואם כן האם צריך להעביר את כל השיווק אל האינטרנט?
על מנת לתת מענה לשאלות חשובות אלו ראשית חשוב להבין למה בכלל נושא השיווק באינטרנט התפתח כל כך ושנית מהן היתרונות והחסרונות שלו.
התשובה לשאלה הראשונה היא מאוד פשוטה ומחולקת לשתיים:
1. שיווק באינטרנט התפתח מכיוון שיותר ויותר אנשים נמצאים שם. אם לפני 15 עד 20 שנה החשיפה של אנשים לאינטרנט היתה בסיסית ורק לקבוצות אוכלוסיה מסויימות היום כולם חשופים לאינטרנט ולמשך זמן רב, אם זה דרך סמארטפונים,טאבלטים וטלוויזיות חכמות. בקיצור שיווק באינטרנט התפתח מכיוון שכולם שם!
2. איפה עושים שיווק ובעיקר פרסום? איפה שכולם נמצאים. מעבר לכל היכולות החדשות שקיימות באינטרנט על כל הפלטפרומות השונות כגון רשתות חברתיות, אפליקציות, מיילים אתרי אינטרנט ועוד אנשים פשוט מבלים באינטרנט שעות רבות, כמות החשיפה לטלוויזיה, רדיו ועיתונות אשר היו אפיקי המיינסטרים הולכת ויורדת, אפילו הפעילות העסקית עצמה עוברת לאינטרנט. לכן כאשר אנו מעונינים לבנות אסטרטגיית שיווק ולבחור היכן לפרסם, אנחנו ראשית נלך לחפש איפה נמצאים האנשים.
התשובה לשאלה השנייה היא מעט יותר מורכבת ויכולה למלא מאמרים רבים, אנו ננסה לתמצת זאת לפוסט זה.
יתרונות שיווק באינטרנט
יכולת פילוח והתאמה – אחד העקרונות החשובים בשיווק הוא העברת המסר הנכון לקהל היעד הנכון, כיום ניתן באינטרנט לפלח אוכלוסיה לפי פילוחים דמוגרפיים, תחומי עניין מדוייקים, מיקום בזמן פרסום ואפילו לדעת מה אנשים מחפשים, פילוחים אלו לא קיימים כמעט כלל באפיקי השיווק המסורתיים.
גמישות בהתאמת פרסום – כאשר מבצעים שיווק באינטרנט קיימת האפשרות כל הזמן לשנות ולעדכן את המסר, המודעה, הגרפיקה, לבצע בדיקות המרה ועוד, היכולת לטייב את הקמפיין ברמה גבוה קיימת כמעט אך ורק באפיק שיווק זה.
יכולת שינוי ועדכון מהירה – היכולת של המפרסם לעדכן את הפרסום, אם זה שינוי במחיר, במוצר או להגיב לקמפיין מתחרה תוך דקות ספורות לעומת במקרה הטוב תוך יום באפיקי המדיה המסורתיים נותנים גמישות גבוהה ביותר למפרסם.
יכולת בחינת אפקטיביות הפרסום – ניהול נכון של שיווק באינטרנט נעשה עם הגדרת מדדים עקבית, מדדים אלו מאפשרים לבחון כל פעולה של הלקוח כאשר הוא נחשף למסר הפרסומי ועל ידי כך ניתן לבחון את היעילות הפרסום, במדיה המסורתית לא ניתן כמעט כלל לדעת מה קורה בין רגע החשיפה ועד ביצוע קנייה בפועל ולא ניתן לשנות ולעדכן את הקמפיין.
חדשנות ושיפור מתמיד – עולם השיווק באינטרנט הינו חדש וקצב החדשנות שלו הוא כקצב החידושים הטכנולוגיים, מהפכות כגון הרשתות החברתיות הסמארטפונים והאפליקציות יצרו עולמות תוכן ואפשרויות שיווק שכלל לא היו קיימות, האכלוסיה והקהל נוהל למקומות אלו ואיתם גם המפרסמים.
יכולת פרסום עם תקציבים נמוכים – הגמישות של שיווק באינטרנט לא באה לכדי ביטוי רק ביכולות הפילוח וההתאמה אלה גם בתקציבי הפרסום, ניתן להתחיל ולפרסם בפלטפורמות מרכזיות כמו גוגל ופייסבוק בתקציבים נמוכים של 100 שקלים ומעלה.
חסרונות שיווק באינטרנט
דורש מקצועיות ותכנון מקדים – תקראו טוב טוב את כל היתרונות ותבינו מהו החסרון הגדול ביותר של שיווק באינטרנט… צריך להיות מומחים, כיום כמעט ולא ניתן לנהל שיווק וקמפיין פרסומי רלוונטי וטוב באינטרנט מבלי להיות מומחה, עודף המידע, השינויים, החדשנות והאפשרויות כל כך רק שמעטים הם האנשים שלא מתמקצעים בפרסום ושיווק שיכולים לעקוב או למצוא זמן להתמחות בו. בקיצור כיום זהו עסק למומחים.
למידה מתמדת של שינויים – התחרות הגבוהה בין ספקי הפרסום כגון גוגל ופייסבוק, כניסה של שחקנים חדשים כגון אאוטבריין וחברות CPL , חדשנות טכנולוגית ועוד, כל אלו דורשים ממי שמעוניין להקצות משאבים לשיווק באינטרנט להיות עם אצבע על הדופק וללמוד כל הזמן מה קורה.
מעקב אחר התפתחות טכנולוגית – השינויים באפשרויות הפרסום והשיווק אינם רק במבצעים ואפשרויות פרסום של כל פלטפורמה אלה גם שינויים טכנולוגיים, של לקוחות ( מעבר לאפליקציות וסמארטפונים) והן של פלטפורמות ( מנוע החיפוש של גוגל, פלטפורמת הרשתות החברתיות של פייסבוק).
דורש ניהול אינטסיבי – מצד אחד יש עושר במידה סטטיסטי ואפשרויות רבות לעדכון הקמפיין אך הצד השני של מטבע זה הוא שנידרש ניהול אינטנסיבי ומתמיד של ביצועי הקמפיינים.
חשיפה לסכנות באי הבנת התחום – בזכות הנגישות של האינטרנט והפשטות בהקמת קמפיינים כל אחד יכול להתחיל לבצע שיווק באינטרנט, מכיוון שלא כולם מומחים בתחום הסכנה לבצע טעיות היא גבוהה יותר, לעומת זאת פרסום באפיקי שיווק מסורתיים אינו נגיש ויכול להעשות רק דרך מתווכים ( משרדי פרסום או מפרסמים)
פיזור רב מידי של פלטפורמות פרסום – העושר של הפלטפורמות הינו רב אך התקציב נשאר עדין קבוע, הרצון להיות נוכח בכל פלטפורמה עלול לגרום לכך שאמנם תהיה חשיפה בכל ערוץ שיווקי אך היא תהיה נמוכה ובלתי משמעותית.
פרסום לא אפקטיבי בגלל תקציב נמוך – בעקבות שני הסעיפים שלעיל נוצר מצב בו מפרסמים מקצים תקציבים נמוכים לקמפיינים בפלטפורמות, אולי בסופו של דבר התקציב הכולל גבוה אך בכל פלטפורמה הוא נמוך, עובדה זו גורמת לכך שהפרסום לא יהיה אפקטיבי והוא כמעט ולא יורגש.