השקעה במדיה חברתית ככלי פיתוח עסקי
המידה החברתית הינה זירה אשר הנוכחות של חברות בה הולכת וגדלה, אם במקור בזירה זו היתה בעיקר פעילות חברתית, היום חברות שיווק וחברות אשר מבצעות תהליכי פיתוח עסקי פועלות בה בהשקעה הולכת וגוברת. בסקר שנעשה בשנת 2011 בקנדה וארה"ב ובדק כיצד חברות מתייחסות למדיה החברתית ככלי פיתוח עסקי עלו תוצאות מעניינות ומגמות אשר מראות כי אנו רק בתחילתה של מהפכה בעולם זה.
ראשית חשוב לציין כי החברות רואות במדיה החברתית זירה לביצוע מגוון של תהליכי פיתוח עסקי כגון פיתוח מוצרים,מחקר,שרות לקוחות ועוד. אולם שיווק ויחסי הציבור הינם תחום הפעילות שרב החברות עושות בו שימוש בעזרת המדיה החברתית. הפעילות במדיה החברתית הינה חשובה ברמה האסטרטגית של הארגון כאשר שליש מהארגונים דייווחו כי מנהל בכיר מוביל את הפעילות במדיה החברתית מטעם הארגון ו40% מהארגונים דיווחו כי האג'נדה והאסטרטגיה מגיעה מהמנכ"ל, ולבסוף, 95% מהארגונים ציינו כי הם הולכים להגדיל את תקציבי הנוכחות במדיה החברתית ו39% אף ציינו כי הם הולכים להגדיל משמעותית תקציבים אלו. כיום שני שליש מהחברות משקיעות פחות מ 5% מתקציב המדיה הדיגיטלית במדיה החברתית אך בעוד שלוש שנים רק 13% מהחברות מעריכות כי זהו יהיה תקציב המידה החברתית ו55% מעיריכים כי התקציב יהיה גדול מ10%.
הפעילות במדיה החברתית נעשית בעיקר בשלוש רשתות, המובילה היא פייסבוק עם 94% מהחברות ציינו כי יש להם נוכחות ולאחר מיכן טוויטר עם נוכחות של 77%, הסיבה היא בעיקר מכיוון שהן רשתות אשר מאפשרות קשר בלתי אמצעי ודו כיווני עם הלקוח. לאחר מיכן יש את הרשתות אשר מציעות תוכן כגון יוטיוב, בלוגים ואתרי החברות ולבסוף רשתות יותר יעודיות כגון לינקדאין,רשתות מיקום כגון פורסקוור ומייספייס.
המקום של הפעילות במדיה החברתית לא מחליף פעילויות פיתוח עסקי אחרות או ערוצי שיווק בתמהיל השיווק, אלה משנות את התמהיל, התקציבים והדגש, 80% מהחברות ציינו כי הם יעבירו תקציבים מהמדיה הדיגיטלית למדיה החברתית, אך גם הטלוויזיה נפגעת (21%) ומגזינים (15% ) בפעילויות האוטדור, תקציבי העיתונים והרדיו כמעט אין צפי לשינוי.
התרומה של המדיה החברתית לארגון נעשית על ידי פרמטרים מדידים אשר נועדו לבחון את האפקטיביות. החברות ציינו 5 פרמטרים לבחינה של אפקטיביות הפעילות במדיה החברתית והתרומה שלה בתוך תהליכי פיתוח עסקי שנעשים בארגון. הפרמטרים הינם אקטיביות,השתתפות,הגעה,תמיכה,באזז ומכירה. למרות העליה בתקציבי המדיה החברתית הפרמטרים אשר הינם הפופולאריים ביותר הינם של אקטיביות (93%) והשתתפות (92%) למרבה הפלא רק מיעוט מהחברות (38%) בודק אם אכן יש עליה ישירה במכירות בעקבות הפעילות במדיה החברתית.
הגידול בתקציבים, בנוכחות והעבודה כי פרויקטים אלו הינם לרב בפיקוח הנהלה בכירה ומונחים מהמנכ"ל דורשים גם כ"א מיומן אשר יבצע את העבודה, ההשקעה לרב נעשית בכח אדם זה, 57% מהחברות מציינות כי הן ישקיעו בגיוס כ"א זה ו 48% ציינו כי ישקיעו ברכישת שרותים מספקים, 39% ישיקעו ביצירת תכנים.
כיום עיקר התפקידים בעולם זה הם של מנהלי קהילות (63%), יצרני תוכן (49% ) ואנאליסטים (36%), בעתיד הקרוב נושא זה הולך להשתנות כאשר עיקר ההשקעה הולכת להיות ביצרני תוכן כאשר 72% מהארגונים מציינים כי הם יעסיקו במשרה מלאה פרופיל תפקיד זה, 59% יעסיקו מנהלי קהילות ו43% אנאליסטים.
לסיכום אנו רואים כי פעילות מדיה חברתית הופכת להיות כלי חשוב במסגרת פעילויות פיתוח עסקי של כל ארגון, התקציבים יגדלו והמחלקות ונותני השרותים בתחום יגדלו. עיקר ההשפעה על המדיה החברתית היא שאנו נראה יותר ויותר קהילות אשר מנוהלות בצורה מוכוונת ומקצועית ( היום רב הקהילות מנוהלות בהתנדבות) וכמות התוכן תגבר, היא תכתב בצורה מקצועית יותר אבל בעלת אג'נדות שיווקיות.